Visie & Geschiedenis van Snap-on Tools

 

Visie
Snap-on Gereedschappen Incorporated heeft zich verplicht de onomstreden leider binnen de Europese automotive service-industrie te zijn. De strategie is eenvoudig: het bundelen van de meest prominente merken. Dit doel wordt bereikt door het samenvoegen van deze merken met de kwaliteit, de technologische innovatie en de financiële kracht van de wereldwijde opererende Snap-on organisatie. Snap-on Inc. is een publiek bedrijf met 12.400 medewerkers, waarvan de aandelen onder het SNAP logo verhandeld worden op de New York Stock Exchange. Door een actief beleid te voeren van interne ontwikkeling, een strategische- partnerkeuze en acquisitie was Snap-on in staat om verschillende top merken te vergaren. Hierdoor kan Snap-on meer sectoren in de automotive bedienen dan eender welk ander bedrijf. Deze merken zijn het meest gerenommeerd in Europa en omvatten onder meer :  

 

Snap-on ®, Bluepoint ®,  Sun ®,  Snap-on Business Solutions,  Blackhawk ®,  GS/Boxer TM,  Hofman ®,  John Bean ®, Wheeltronic,  Sioux TM,  Cartec TM,  Kansas Jack,  Wiliams,  Acesa TM,  Palmera ®,  Irimo TM,  Bahco ®. 

 

Snap-on Inc. is opgericht in 1920 en daarmee bestaat Snap-on Tools meer dan 100 jaar.
Het is uitgegroeid tot een begrip in diverse technische sectoren. Het assortiment van Snap-on bestaat momenteel uit meer dan 15.000 kwalitatief hoogwaardige producten. De Snap-on producten worden door geautoriseerde dealers geleverd aan bedrijven die o.a. actief zijn in de voertuig branche, landbouw mechanisatie en andere sectoren waar professioneel gereedschap en equipement wordt toegepast. Snap-on Tools draagt de handels kenmerken service, snelheid en kwaliteit hoog in het vaandel. 

 

Geschiedenis
In het begin van de 20e eeuw was het gebruikelijk dat een monteur die een bout wilde aandraaien daarvoor een handle gebruikte met aan het korte eind een vast gelaste dop. Deze dopsleutels waren één geheel en verkrijgbaar in verschillende maten en vormen. 

 

Geschiedenis / De Jaren '20
Het was 1919.
De 1e wereldoorlog was voorbij en de 25 jaar oude Joe Johnson die werkzaam was in
  Milwaukee bij de American Grinder Manufactoring Company, een gereedschapsfabriek, vroeg zich af: "Waarom moet een technicus elke keer een hele T-sleutel kopen als hij eigenlijk alleen maar een andere dop nodig heeft ?"
Kunnen we bijvoorbeeld niet 5 verschillende handles maken en tien verschillende doppen zodat de monteur 50 verschillende combinaties kan maken en zo veel efficiënter kan werken ? Met dit idee ging hij naar zijn baas die het idee afkeurde. Door dit idee zou er minder ijzer gebruikt worden en dat was slecht voor de omzet.

 

Door dit succes besloten de twee om een bedrijfsruimte te huren en richtten ze de 'Snap-on Wrench Company' op. De naam Snap-on is dan ook afgeleid van het principe om een dop op een handle te 'snappen'.

 

Door dit succes besloten de twee om een bedrijfsruimte te huren en richtten ze de 'Snap-on Wrench Company' op. De naam Snap-on is dan ook afgeleid van het principe om een dop op een handle te 'snappen'.

 

Stanton Palmer zag een advertentie waarin de Snap-on Wrench Company een verkooppunt zocht.
Palmer's aanpak was simpel: hij nam het gereedschap mee naar de klant en demonstreerde op de werkvloer. Deze methode sloeg zo goed aan dat er al gauw een tweede verkoper bij moest komen.  Samen met Newton Tarble richtte hij het bedrijf 'The Tool Specialty Company' op wat in 1921 weer leidde tot het samengaan van de vier personen.
 
In 1922 werden 12 extra verkoop punten gerealiseerd en stonden er 50 verschillende
producten in de catalogus.

In de daarop volgende jaren werd er sterk geïnnoveerd en uitgebreid. In 1923 verkreeg Snap-on de patenten op de doppen en op het eerste mechanische handvat: de ratel, die uiteindelijk in 1931 zijn definitieve en nog steeds actuele vorm zou krijgen. Vandaar dat de huidige maatvoering van de aandrijf vierkanten wereldwijd, dus ook bij  alle andere merken, nog steeds dezelfde zijn namelijk: 1/4", 3/8", 1/2", 3/4", 1" tot 2,1/2" aan toe. 

 

Geschiedenis / Jaren '40

 

Tussen 1935 en 1940 was het aantal vertegenwoordigers die werkzaam waren voor Snap-on gegroeid van 265 naar 556. Deze vertegenwoordigers bezochten maandelijks hun klanten om nieuwe gereedschappen te demonstreren.

 

In de jaren '60 zijn de ontwerpen van de sleutels en doppen behoorlijk aangepast. De Amerikaanse marine had moeite om kleine boutjes en moeren, die onder hoge spanning waren aangedraaid, los te halen met de conventionele 12 kant. Om dit probleem te verhelpen heeft Snap-on het 'Flank Drive®' systeem ontwikkeld.
Door de vormgeving van de vertanding van de doppen wordt de kracht niet meer op de hoeken van de bout en de moer uitgeoefend maar op de vlakke kant ernaast. Met dit principe kan er zo'n 15 à 20 procent meer kracht gezet worden zonder de bout of moer te beschadigen. Ook kunnen bouten en moeren met afgeronde hoeken toch nog verdraaid worden.
In het voorjaar van 1960 neemt Joe Johson die als laatste van de 4 oprichters nog steeds actief was binnen de Snap-on organisatie, afscheid als voorzitter van de raad van bestuur.

 

Geschiedenis / Jaren '70 tot heden
Een hele reeks uitvindingen, en patenten, zouden volgen zoals het Octogrip antislip handvat, een enorm assortiment trekkers, en de ratel-schroevendraaier met losse bits, welke een enorme "bestseller" in het Snap-on programma zou blijken te zijn.

 

In 1989 is Snap-on BV Benelux opgericht. 

Het hoofdkantoor was in eerste instantie gevestigd in Boesingheliede en later in Amsterdam waaruit ze in 2008 verhuisd zijn naar Heemskerk. De distributie vond destijds plaats vanuit het centrale magazijn in Veenendaal. In 2003 heeft Snap-on zijn Europese filosofie aangepast en sindsdien vind de distributie voor Europa nu plaats vanuit een zeer modern distributiecentrum in Kettering, Engeland. 

 

Onder invloed van de ontwikkelingen in de auto industrie ontwikkelde men uitgebreide elektronische diagnose, meet en regelapparatuur.
De Snap-on Scanner is een diagnose tester van het eerste uur. Door zijn doordachte ontwerp is deze tester zelfs tot op heden nog in staat de huidige voertuig elektronica uit te lezen. De Snap-on Scanner is de meest verkochte scantool ter wereld en wordt op dit moment opgevolgd door de :
Microscan III, Solus Edge ®, Modis Edge ®.

 

Ook de ontwikkelingen van het handgereedschap stonden niet stil. Door de gebruikte legering kon het gereedschap slanker worden vormgegeven. Snap-on gereedschap wordt gemaakt van chroom nikkel molybdeen staal dat zo sterk en taai is dat het terug veert wanneer het door extreme krachten is vervormd. 

 

Flank-Drive Plus is de variant voor steek sleutels en staat gemiddeld 40% meer kracht toe dan een normale sleutel, zonder dat de sleutel "eraf schiet". Hiermee is een van de grootste minpunten van een normale steek sleutel tenietgedaan. Ook hebben deze sleutels natuurlijk het "gewone" Flank.Drive standaard.

 

Omdat Amerikaanse patenten na 18 jaar vrijkomen kunnen andere merken de uitvindingen van Snap-on ook toepassen. In 1995 is er weer een nieuwe vinding toegevoegd: de hakende steek sleutel die je niet van de bout of moer af hoeft te nemen om een volgende slag te maken. Zo is er een soort "ratelende" steeksleutel ontstaan die ook nog nagenoeg even sterk is als de Flank-Drive Plus steeksleutel.

 

De meest recente uitvinding van Snap-on is de TechAngleTM, een elektronische momentsleutel die ook de hoekverdraaiing meet.  Bij het bereikte moment en hoekverdraaiing, geeft de TechAngleTM zowel een vibratie- als een akoestisch signaal.

 

 

'Beleven' wat Snap-on is ? 

Klik dan hier voor een Snap-on Experience ...